*

Pekka Linnainen Suomalais-virolaisia huomioita Estofennian kirjeenvaihtajalta

Kaikki blogit puheenaiheesta Lentoliikenne

Vihreiden politiikan sietämätön keveys

Luin juuri vihreästä langasta, että Ruotsin vihreät ovat saaneet tahtonsa läpi: Ruotsissa otetaan käyttöön lentoliikennevero. Suomessa vihreät ajavat samaa asiaa ja haluavat ottaa lentoveron käyttöön "lentoliikenteen ilmastopäästöjen hillitsemiseksi". Tällaisella politiikalla olisi tuhoisa vaikutus matkailun kehitykseen.

Kiinalaiset ostavat Finnairin – kova olettamus, mutta väkevän looginen!

Näinkö käy? On todennäköistä, että Finnairin paras kumppani on jokin Kiinan valtion hallitsemista lentoyhtiöistä – esimerkiksi Air China. Nythän ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa säännölliset reittilennot Helsinkiin [1 ja kohta mitä ilmeisimmin myös suoraan Rovaniemelle. Mikä on kiinalainen ”kohta” - se on venyvä käsite, sillä kiinalaiset etenevät liki aina hitaasti kiiruhtaen

Liikennepolitiikka ja alueellinen elinvoima

Liikenneyhteydet ovat alueellisesti erittäin tärkeitä. Talousmaantieteen perusteella alueiden kehitys ja vaurastuminen ovat muiden tekijöiden ohessa riippuvaisia liikennejärjestelyistä. Toimivat maantie-, rautatie- ja lentoyhteydet tuottavat seurannaisilmiönä alueellista hyvinvointia asukasmäärän, työpaikkojen ja yritystoiminnan kasvun kautta.

Helsinki-Vantaa on Vironkin portti maailmalle

Viron kansainvälinen edustuslentokenttä ei sijaitse Tallinnassa, vaan Vantaalla, josta tulisi luoda tiheä ja mukava yhdysliikenne yli Suomenlahden. Näin arvioi virolaisessa Äripäev-talouslehdessä sijoittaja Jaak Roosaare. Helsinki-Vantaan reittiverkosto saa kehuja – toisin kuin "kujanjuoksuksi" kutsuttu jatkoyhteys Tallinnaan.

Lentoliikenteen ympäristövaikutukset unohdetaan usein - miksi?

Lentoliikenne unohdetaan usein ympäristökeskustelussa koska matkailu avartaa, tai sen sanotaan avartavan. Matkustaminen on tämän päivän hyväksytty ja oikeutettu kuluttamisen muoto. Ehkäpä on olemassa hyviä, urbaaneja kuluttamisen muotoja ja pahoja, agraareja kuluttamisen muotoja.

Törmäsin australialaisen The Conversation -blogin kirjoitukseen, jossa eriteltiin lentoliikenteen ympäristövaikutuksia sekä pohdittiin institutionaalisia ja poliittisia syitä siihen, miksi nämä eivät nouse keskustelun aiheeksi.

Suomen kehno lentoliikenne tulee kalliiksi kansantaloudellemme

Suomen lentolippujen korkeasta hintatasosta on käyty vilkasta keskusteluja jo vuosien ajan. Viimeksi Finavia on vastannut valituksiin kertomalla, että lentolippujen reaaliset hinnat ovat laskeneet Suomessa 90-luvun alun jälkeen. Tämä on toki erittäin hyvä uutinen, mutta globaalisti lentolippujen hinnat ovat romahtaneet. Reilussa 40 vuodessa lentolippujen hinnasta on sulanut noin 70 %. 

Lentokone kaapattu matkalla Tampere-Pirkkalaan

Se pysäyttävä hetki, kun sain tiedon, että Small Planet Airlines Germanyn operoima, Centro Finlandia Viajesin eli heimelennetään.fi -matkatoimiston ja Tredean yhteistyössä järjestämä tilauslento LLX5288 Malagasta Tampereelle on kaapattu. Piti vetää syvään henkeä, varmistaa etten ole ymmärtänyt väärin ja tehdä pikainen riskianalyysi; koneessa on ainoastaan suomalaisia, kotiin palaavia matkustajia Fugefesteiltä ja syyslomalta. Se ei voi olla totta, pakko olla kysymys vahingosta ja virheestä.

Vastineeni Savon Sanomien pääkirjoitukseen

Savon Sanomat moitti minua tänään pääkirjoituksessaan siitä, etten ymmärtäisi asioiden syy-yhteyksiä ja että olisin laskutaidoton, koska olen jyrkästi vastustanut Finavian investointia Guggenheimin taidemuseoon. Savon Sanomien mielestä on todennäköistä, että toteutuessaan miljoonainvestointi kasvattaisi matkustajamääriä Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja tästä saaduilla rahoilla voitaisiin kehittää muita lentoasemia.

Olisiko Finnairista digitalisaation edelläkävijäksi?

Maailmaa tällä hetkellä muokkaavat yritykset Uber ja AirBnB ovat onnistuneet luomaan markkinapaikan asioille, joiden myyminen on ollut ennen vaikeaa. Ystäväni purnasi eilen huonosta kokemuksestaan lentolippuja ostaessaan (lipun hinta nousi 30% lentojen valitsemisesta maksamiseen) - olisiko tässä mahdollisuus distruptiiviseen liiketoimintaan?

Muistan opiskeluaikojen luennolta lainauksen "lennot pilaantuvat hyödykkeinä nopeammin kuin mansikat", eli kun kone nousee ilmaan, jokainen tyhjä paikka on turha kustannus.

Ei enää niin näkymätön uhka

Kaupallinen ilmailu kehittyy matkustajamäärien kasvaessa kiihtyvällä tahdilla ympäri maailman. Viime vuonna moni lentoyhtiö pääsi eroon tappiokierteestään, jopa tehden tuottoa pitkästä aikaa. Osansa tällä positiivisella kehityskierteellä on matalassa öljyn hinnassa sekä uuden teknologian käyttöönoton tuomilla mahdollisuuksilla lento-operaatioiden tehostamiseksi ja yhtiöiden toimintojen kehittyessä optimaalisemmiksi. Vuosi 2015 oli monella tavalla ennätysten vuosi mm monen lentoaseman saavuttaessa kaikkien aikojen ennätysmatkustajaluvut.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä