Pekka Linnainen Suomalais-virolaisia huomioita Estofennian kirjeenvaihtajalta

Kaikki blogit puheenaiheesta Karppaus

Karppaajan ruokapöydästä poimittua VI

Karpin elämä on oikeastaan elämäntapa, eikä sellaisena ollenkaan hassunpaa keräilijä – metsästäjän elämää. Se aktivoi toimimaan eri vuodenaikojen mukaan ja varastoimaan ravintoa talven varalle.

Karppaajan ruokapöydästä poimittua V

Luonnonmukaiseen, karppaajan ruokavalioon kuuluvat myös äyriäiset, mantelit ja pähkinät.

Siihen kuuluvat myös vähähiilihydraattiset hedelmät ja marjat. Esimerkkeinä cantaloupe - , hunaja – ja vesimelonit ja greippi. Marjoista vastaavasti herukka, karpalo, lakka, mustikka, puolukka, tyrni, vadelma ja aronia.

Broilerinmaksakeitto ja lohi-katkarapukeitto

Tomaatti-sipulikeitto on hyvä ja varsin yleinen "keittopohja", johon voi lisätä melkein mitä tahansa. Tässä kirjoituksessa esittelen kaksi variaatiota, joissa molemmissa on "pohjaan" lisätty kasviksia. Lihaista makua antamassa on broilerinmaksaa ja toisessa lohta ja katkarapuja.

 

Karppaajan ruokapöydästä poimittua IV

Luonnonmukainen karppaajan ruokavalio ei sisällä kevyt tuotteita ja maitotuotteissa pyritäänkin pastoroitujen ja iskukuumennettujen tuotteiden välttämiseen. Luonnonmukainen ravinto on ravitsevaa ja pitää näläntunteen pidempään poissa. Tämä on yksi tekijä, jonka vuoksi normaalipaino seuraa ikäänkuin sivutuotteena, ilman ylimääräisiä ponnisteluja.

 

Luomuliha (myös punainen liha) kuuluu myös ruokavalioon. (Omaan ruokavaliooni punainen liha ei kuulu.)

 

Ohessa maukas juurespaistos joko sellaisenaan nautittavaksi tai liharuuan kera.

Karppaajan ruokapöydästä poimittua III

Luonnonmukainen, karppaajan ruokavalio on vaivaton keino saavuttaa normaalipaino kaloreita laskematta. Tässä helppo ja herkullinen sosekeitto ja mantelisämpyläresepti.

Ensin kurkistus jääkaappiin, josta usein löytyy kaikki tarvittavat ainekset, joita voi vaihdella tilanteen mukaan

 

Sosekeitto

 

Esimerkiksi:

Parsakaalia

Sellerin pala

Pakasteherneitä

Sieniä voi soseuttaa mukaan tai lisätä kokonaisina valmistuvaan keittoon

Pieni pala sipulia tai purjoa

Pieni valkosipulinkynsi

Karppaajan ruokapöydästä poimittua

Karppaajan ruokapöydästä poimittua

 

Karppaus on luonnonmukainen vaihtoehto teollisesti prosessoidulle, lisäaineita ja transrasvoja sisältävälle, runsas hiilihydraattiselle ruokavaliolle. Karppauksen on todettu vaikuttavan ennalta ehkäisevästi ja jopa parantavasti, autoimmuunisairauksien syntyyn allergioista, laktoosi - intoleranssista diabetekseen ja syöpäsairauteen saakka (asianmukaista, ajankohtaista lääkehoitoa laiminlyömättä).

Luonnonmukaisen ruokavalion on arveltu ehkäisevän myös etenevän Alzheimerin taudin syntyä. 

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä